Spośród rozmaitych rodzajów rowerów, jakie są bardzo modne od wielu lat, wysoko w hierarchii najpowszechniejszych, bowiem zdecydowanie najczęściej wybieranych przez konsumentów jednośladów są rowery górskie. Inaczej określa się je skrótem MTB. Są to takie konstrukcje pojazdów, które potocznie nazywa się 'góralami' i mają one konstrukcję typową do jazdy w terenach dość wymagających, jakimi są góry. Ponadto mogą sprawdzać się znakomicie także na standardowych asfaltowych trasach. Najczęściej ich konstrukcja bazuje na kołach o calach 26, 27.5, 29. Mają opony o agresywnym bieżniku oraz amortyzatory – niekiedy po dwa. Są uniwersalne, jeżeli chodzi o jazdę nimi, ale za to technicznie zaprojektowane jako bardzo trwałe w użytkowaniu, wytrzymałe, mocne. Idealnie sprawdzają się także z tego względu, iż konsument może wybrać ich specyficzny rodzaj, w zależności od swych preferencji i zapotrzebowania, a także stylu i trików jeździeckich. W kategorii górali wyróżniamy bowiem wiele podgrup, za jakie uznać należy: rowery ATB, XC, DH, FR, Enduro, Trail, All Mountain. A teraz kilka słów wstępnej charakterystyki każdej z powyższych grup – ATB to proste konstrukcyjnie modele, które wcale nie są szczególnie kosztowne. Można mówić iż to warianty dla amatorów, jakie znakomicie nadają się przy mało wymagających powierzchniach do pokonywania, na przykład do klasycznego przemieszczania się codziennego, czy też jazdy typowo turystycznej. Wyróżniają się one zaledwie jednym amortyzatorem. Niekiedy nawet w tenże elementem nie są w ogóle wyposażane. XC natomiast to już konstrukcje rowerowe mocniej zaawansowane pod względem technicznym i co istotne – mimo lepszej jakościowo i wytrzymałościowo budowy, dużo lżejsze niż ATB wyżej scharakteryzowane. XC nadają się świetnie do ostrej jazdy, zwłaszcza ścigania się i to w wymagającym terenie. Mają wyposażenie w postaci jednego amortyzatora. Warianty DH z kolei do inaczej skrót od pełnego określenia downhill, czyli sportu polegającego na szybkiej jeździe trasą wyłącznie w dół. To tej dziedziny sportowej opracowane zostały właśnie niniejsze modele rowerów. Cechuje je trwała rama oraz duże tarcze hamulcowe. FR z kolei to określenie od angielskiego wyrażenia freeride, czyli oznaczenie jednośladów przybliżonych konstrukcyjnie do wyżej wymienionych modeli HD, które pozwalają na jazdę, ale nie tyle w dół, co na wzniesienia. Enduro zaś to rower uniwersalny w pewnym sensie, który dobrze nadaje się tak do jazdy po niewymagających trasach, jak i ścieżkach stanowiących swego rodzaju wyzwanie. Trail czyli mniejsze konstrukcyjnie rowery, a na pewno mocno lżejsze niż wszystkie z wcześniej wspomnianych, sprawdzaj się jako pojazdy ścieżkowe.