Rower rowerowi nierówny, więc warto podczas inwestycji w ten rodzaj jednośladów popatrzeć na to, aby pod względem kategorii maszynę dostosować stricte do naszych preferencji indywidualnych, wzrostu, typu i stylu jazdy, a nawet wieku. Można zatem mówić o wielorakich klasyfikacjach rowerów, z czego najpopularniejsza wysuwa podział ze względu na model, a dokładniej rzecz biorąc na jego przeznaczenie do użytkowania w danych warunkach oraz konstrukcję.Dobry trener personalny A zatem na tej podstawie w piramidzie rowerowej znajdują się dwa podstawowe warianty jednośladów – rowery poziome oraz rowery klasyczne. Pierwsza z wyżej wspomnianych kategorii obejmuje takie jednoślady, w których rowerzysta przyjmuje pozycję leżącą, między trzema czy też dwoma kółkami, jakimi dysponuje rower. W kontekście klasycznych rowerów natomiast, chyba o specyfice budowy nie trzeba zbyt wiele debatować, bo jest to standardowy rodzaj pojazdu rowerowego, gdzie rowerzysta zajmuje pozycję pionową, normalnie siedząc na siodełku roweru. By wprowadzać pojazd w ruch, musi naciskać pedały które zamontowane są bezpośrednio pod siodełkiem. Na tym jednak klasyfikacji rowerów nie koniec. Równie popularny jest podział na rowery jednośladowe, czyli nadal mowa tu o kontekście rowerów klasycznych, jak także warianty wielośladowe. Te pierwsze cechuje się posiadanie kół w rzędzie – jedno za drugim, a więc jest tu specyficznie pozostawiany jeden ślad, kiedy rower tego typu się przemieszcza i stąd jego nazewnictwo – 'jednoślad'. W przypadku rowerów wielośladowych zaś warto wspomnieć o trzech i czterech kołach, są to modele przeważnie towarowe, wieloosobowe oraz poziome. Jeszcze inny podział to ze względu na ilość kół i w tym zakresie warto wyróżnić warianty jednokołowe, dwukołowe, wielokołowe. Te pierwsze to inaczej rzecz biorąc monocykle, te drugie to klasyczne warianty, a te ostatnie to konstrukcje z trzema i więcej kołami – jednoślady ale też wieloślady. Największa jest dominacja rowerów standardowych, czyli dobrze nam znanych jednośladów mających budowę pionową. W tej kategorii występuje bowiem zdecydowanie największy podział na rozliczne podkategorie.
W charakterystyce rowerów i ich rodzajów nie można natomiast pominąć klasyfikacji ze względu na konkretne przeznaczenie jednośladu. W tym aspekcie wyróżnia się między innymi model górski czyli MTB, jaki jak wskazuje już samo jego określenie, nadaje się idealnie do jeżdżenia po górach. Ponadto wyróżnia się także rower górski MTB XC, jaki jest także stworzony do przemieszczania się po terenach górskich, ale dedykowany jest do poważnych rozgrywek sportowych, zawodów w postaci Cross Country. Jeszcze inny to wariant roweru górskiego MTB XCM – rower do jeżdżenia po górach, ale nadający się idealnie na standardowe rowerowe maratony. ATB natomiast to skrót rowerowy od terminu All Terrain Bike, czyli jest to coś podobnego do roweru górskiego, później niż rower górski powstały, a nadający się doskonale do pokonywania tras szutrowych, a więc terenów nie za ciężkich do przekraczania, na pewno mniej wymagających niż góry, do jakich stworzone zostały klasyczne opcje rowerów górskich. Co innego to model miejski – przeznaczony do jazdy po obszarach miejskich, będący rowerem użytkowym. Rower trekkingowy to kolejny typ warty wyszczególnienia, który jest dedykowany do turystyki rowerowej. Ciekawą alternatywą okazuje się również wariant przełajowy – do zawodów przełajowych, a także triathlonowy – mający zastosowanie w rozgrywkach sportowych triathlonistów. Torowy jednoślad przydaje się do sportowego szusowania po torze, z kolei szosowy do jazdy sportowej po szosie. Zjazdowy rower, DH, to wariant do zjeżdżania w dół. Najczęściej mowa wtedy o naprawdę wymagających technicznie drogach. Enduro – także bardzo modny na chwilę obecną wariant to rower z kategorii MTB, zalecany do jazdy dużo ostrzejszej, podobnie zresztą podobny do Enduro – Freeride. Na wszelkiego typu nawierzchniach znakomicie sprawdzi się model crossowy, a w stylizacji typowo amerykańskiej będzie beach cruiser. Z technologią mechanizmu ostrego koła jest rower ostre koło, a z jednym kołem w wyposażeniu – monocykl. Warto także wymienić kilka innych wariantów – BMX, BMX DS, BMX Flat, BMX Race, Street, Dirt, Riksza rowerowa, Trial, 29 cali.